Change Management

Change Management affects business activities from strategy definition to project management. In the current environment, aspects of complexity and high uncertainty impact companies and organizations in managing their objectives.

The course is designed for Project Managers and Business Managers who use methodologies for managing projects, complex programs, and strategic portfolios in contexts of high variability and uncertainty.

The course consists of 4.5 days, organized into two two-day in person sessions over the weekend (Fridays and Saturdays) and two in-depth online sessions of 2 hours each.

The following subjects will be covered:

  • Introduction to change management
  • The main methodologies of change management
  • Social and behavioral aspects of change
  • Introducing change into organizations
  • The cost of change for businesses

 

Accreditation

EQUIS

Bologna Business School is EQUIS – EFMD Quality Improvement System accredited, one of the most important international quality assessment and continuous improvement systems for Schools of Management and Business Administration.


Luca Costa

Luca Costa

Executive Director
luca.costa@bbs.unibo.it

" Change management is a discipline that involves the methodology and the cultural and behavioral aspects of organizations as a whole as well as in the individuals who make them up. "

Alessandro Grandi

Alessandro Grandi

Director of Studies
alessandro.grandi@unibo.it

Structure

The course consists of 4 in person modules over the weekend (Fridays and Saturdays) from 9:15 a.m. to 5:45 p.m.

In addition, 2 online in-depth sessions will be held from 5:30 p.m. to 7:30 p.m.

The modules are as follows:

  • Introduction: change and its roots
  • The individual and change management
  • The team creation and motivation
  • Final masterclass

 

The program includes face-to-face lectures and a final workshop in which participants will put the approaches learned into practice.

COURSES

In questo modulo verranno descritti i principali aspetti del cambiamento e introdotti i principali contesti di cambiamento: dalla modifica del modello di business alle modifiche strutturali, dalle cause economiche a quelle sociali. Verranno descritti gli ordini di cambiamento e la sua reversibilità, la relazione fra cambiamento e regole, fra scopo dell’organizzazione e comportamento delle persone. Nel contesto economico attuale ha particolare rilevanza la digitalizzazione, che impone alle aziende e alle organizzazioni cambiamenti a volte radicali, che investono sia il modello di business che il comportamento delle persone. Verranno per questo motivo proposti non solo esempi storici rilevanti nella società e nell’economia, ma anche esempi sull’introduzione di nuove tecnologie e di digitalizzazione dei processi.

Questo modulo ha lo scopo di approfondire i principali metodi di gestione del cambiamento a livello personale. Verranno esposti i principali metodi per l’identificazione delle cause della resistenza al cambiamento e per la gestione del Cambiamento; gli step di Kotter; gli aspetti emotivi e comportamentali del cambiamento; la sostenibilità sociale, economica e ambientale delle iniziative.

In questo modulo verranno descritti in dettaglio i principali metodi per la creazione e per la motivazione della squadra. Verranno illustrati i principi per creare e gestire un Team, inteso come squadra che condivide un modo specifico di perseguire i propri obiettivi; tale aspetto sta assumendo un’importanza crescente soprattutto in contesti temporanei come la gestione dei progetti o in contesti di complessità elevata. La motivazione della squadra è determinante per il risultato finale delle iniziative delle organizzazioni. Nel modulo verranno esposte le principali teorie motivazionali e proposti casi reali dal mondo dello sport e delle aziende.

Dopo un breve riepilogo verrà proposto un caso aziendale in cui sarà richiesto di gestire un’iniziativa specifica con i cambiamenti organizzativi che comporta, considerando le attività necessarie per l’introduzione e l’avvio, redigendo un piano di implementazione. I partecipanti saranno riuniti in gruppi di tre/quattro persone.

Faculty

Faculty members at Bologna Business School work together offering outstanding teaching standards. An international and interdisciplinary approach is guaranteed by a joint team of distinguished national core professors, adjunct, visiting professors, guest speakers and top managers.

Alumni

MAURO VERASANI

Strategy Department di Lamborghini
Change Management (ed. 2023)

"il corso di change management si articola in diverse sessioni, molto eterogenee ma che mantengono il filo conduttore sul cambiamento in azienda. I contributi sono altamente professionali, unendo la parte accademica con Luca Costa e Pier Paolo Parenti alla parte esperienziale e motivazionale del mitico Franco Bertoli. I lavori di gruppo, oltre a essere un interessante momento di interazione, consentono di ricevere feedback e contributi sulle proprie esperienze, non solo dai docenti ma anche dagli altri partecipanti, portando punti di vista anche molto diversi (vista la provenienza piuttosto diversificata). Consiglio assolutamente."

Nicola De Chiara

Work Analysis Specialist, Varvel SpA
Change Management (ed. 2021)

"Il corso di Change Management è stata una sorpresa continua in quanto ogni lezione mi ha fatto apprendere qualcosa di utile. Tutti i temi sono stati trattati sia dal punto di vista teorico che pratico e gli insegnanti sono stati disponibilissimi ad ascoltare ogni nostro intervento e a stimolare le discussioni. Per quanto riguarda i contenuti del corso, oltre a dire che sono interessantissimi e spiegati in modo impeccabile dai professori, devo aggiungere che sono stati accolti molto bene dalla azienda per cui lavoro rendendo questo corso molto utile anche dal mio punto di vista professionale."

Vito Fernicola

Project Engineer Wireless Techline, Site SpA
Change Management (ed. 2021)

"Un corso organizzato davvero molto bene, studiato e ideato con estrema cura dei particolari, scaletta degli argomenti trattati dai vari professori semplicemente perfetta per ordine e incisività. Immenso spessore dei professori che hanno condotto il corso. Gli elementi che ho ricavato da questo corso sono davvero tanti, dico soltanto un corso davvero oltre le mie aspettative."

Networking

Networking takes place between students of the same class, between participants and lecturers, as well as with students from other courses or previous editions of the same program.

Alumni

MAURO VERASANI

Strategy Department di Lamborghini
Change Management (ed. 2023)

"il corso di change management si articola in diverse sessioni, molto eterogenee ma che mantengono il filo conduttore sul cambiamento in azienda. I contributi sono altamente professionali, unendo la parte accademica con Luca Costa e Pier Paolo Parenti alla parte esperienziale e motivazionale del mitico Franco Bertoli. I lavori di gruppo, oltre a essere un interessante momento di interazione, consentono di ricevere feedback e contributi sulle proprie esperienze, non solo dai docenti ma anche dagli altri partecipanti, portando punti di vista anche molto diversi (vista la provenienza piuttosto diversificata). Consiglio assolutamente."

Nicola De Chiara

Work Analysis Specialist, Varvel SpA
Change Management (ed. 2021)

"Il corso di Change Management è stata una sorpresa continua in quanto ogni lezione mi ha fatto apprendere qualcosa di utile. Tutti i temi sono stati trattati sia dal punto di vista teorico che pratico e gli insegnanti sono stati disponibilissimi ad ascoltare ogni nostro intervento e a stimolare le discussioni. Per quanto riguarda i contenuti del corso, oltre a dire che sono interessantissimi e spiegati in modo impeccabile dai professori, devo aggiungere che sono stati accolti molto bene dalla azienda per cui lavoro rendendo questo corso molto utile anche dal mio punto di vista professionale."

Vito Fernicola

Project Engineer Wireless Techline, Site SpA
Change Management (ed. 2021)

"Un corso organizzato davvero molto bene, studiato e ideato con estrema cura dei particolari, scaletta degli argomenti trattati dai vari professori semplicemente perfetta per ordine e incisività. Immenso spessore dei professori che hanno condotto il corso. Gli elementi che ho ricavato da questo corso sono davvero tanti, dico soltanto un corso davvero oltre le mie aspettative."

COMPANIES

Over the years, our partners have been continuously involved in various activities that make up the structure of our programs. Companies belonging to our network participate in project work and master classes; they contribute actively in introducing guest speakers and organizing company visits. Our partners are our first supporters: sponsoring various scholarships, hosting internships for students, and providing career opportunities for graduates.

The Bologna Business School’s business partners are:

ADMENTA AEFFE AEMILIA HOTEL AEROPORTO G. MARCONI AFORISMA AGGF DIEGO DALLA PALMA ALCE NERO MIELIZIA ALFA WASSERMANN ALLESTIMENTI SRL ALTOGRAF ALTRO MERCATO ANCORA SERVIZI ANTICA CORTE PALLAVICINA APT EMILIA ROMAGNA ARPER ARREDOLUCE AUTOMOBILI LAMBORGHINI AVANZI HOLDING AZIENDA VINICOLA RIVERA BAHLSEN BANCA DI BOLOGNA BANCA POPOLARE DELL'EMILIA ROMAGNA BAXTER BELLCO S.R.L. BERLUTI BOLOGNAFIERE BONATTI BONFIGLIOLI RIDUTTORI BORBONESE B&T BUFFETTI BUTOS HORECA B.V.M. - LES COPAINS CADIAI CAMERA DI COMMERCIO DI SIDNEY CAMST CANTINA FEUDI DI SAN GREGORIO CAREGIVING CASSA DI RISPARMIO DI BOLOGNA CATERINGROSS CAVIRO CEFLA CENTRO HERCOLANI CERAMICA SANT'AGOSTINO CERAMICHE GARDENIA ORCHIDEA CHAMPION EUROPE S.P.A. CHLORIDE CHLORIDE SPA CINETECA DI BOLOGNA CINIUS CIPRIANI ABBIGLIAMENTO CIR FOOD CISA CMC CNA COMER INDUSTRIES CONAD CONFINDUSTRIA EMILIA ROMAGNA CONSERVE ITALIA CONSORZIO PARMIGIANO REGGIANO COOP ADRIATICA COOP CENTRALE ADRIATICA COOP CERAMICA IMOLA COOP ESTENSE CREDEM CREDITO EMILIANO CRIF CUCINA SRL DATALOGIC D&C DELOITTE DIENNEA DORELAN DUCATI MOTOR HOLDING EBC CONSULTING EGS SOLUTION ENTE FIERE DI PARMA ERNST & YOUNG ERVET E-STAT EUROCOMM EUROVO FASHION LAB FASTWEB FATER FELSINEA RISTORAZIONE FERRARA FOOD FERRARI FERRETTI GROUP FERROVIE EMILIA ROMAGNA - GRUPPO TPER FINCANTIERI FLORIM CERAMICHE FLYER FMR ARTÈ FONDAZIONE ALDINI VALERIANI FRATELLI BRANCA INTERNATIONAL FREELANDS NETWORK SRL FRUITECOM FURLA GABS GA.MA GAME 7 ATHLETICS GA OPERATION G.D GDH GENERAL ELECTRIC GEOCOM GE OIL & GAS GESA FINANCE GHEPI GI GROUP GMPR GROUP GRANAROLO GRAPHIC STORE GROUPM GRUPPO CINTI GRUPPO COIN OVIESSE GRUPPO HERA GRUPPO IMA GRUPPO INDUSTRIALE TOSONI GRUPPO LA PERLA GRUPPO MAX MARA GRUPPO MONRIF GRUPPO MONTENEGRO GRUPPO TREVI GUABER GUCCI H3G HAVAIANAS HAWORTH HAYS HOEL CONSULTING ICONSULTING I.G.D. I GUZZINI ILLUMINAZIONE IKEA INFOAREA INFO MANAGER INTERFASHION INTERMEDIA INTERTABA IREN GRUPPO ISTITUTO GIORDANO JACKPOT STAFF JECKERSON JOHNSON & JOHNSON MEDICAL KEMON KIREY SRL KPMG LABORATORIO DELLE IDEE LA COMPAGNIA DELLA BELLEZZA LANDI RENZO LA RINASCENTE LEROY MERLIN LIMONI LINK LIU JO LOBBY BROS LORO PIANA MACRON MAGNETI MARELLI MANDARINA DUCK MANUTENCOOP MARCO POLO MASERATI MAZARS & GUERARD MCS MEC3 MIKADO FILM MOLLUSCO & BALENA MONNALISA MORTARA RANGONI MTV ITALIA NIKE ITALY NIMAX NOEMALIFE NOMISMA OCTAGONA OIKOS OTIS GROUP PAGE PERSONNEL PANDA PDFOR CONSULENZA DIREZIONALE PHOTOSÌ PIQUADRO PRAXI PROMOTOR INTERNATIONAL PWC RADIANT RCS MEDIA GROUP REGENESI REGIONE EMILIA ROMAGNA RENÉE BLANCHE RIA & PARTNERS S&A CHANGE SAECO INTERNATIONAL GROUP SAMIA SCM GROUP S.E.C.I. GRUPPO MACCAFERRI SERGIO ROSSI SIDA GROUP SIGARO TOSCANO SIGMA SOCIETA' ITALIANA VINI STARWOOD HOTEL TECHNOGYM TEIKOS CONSULTING TERME DI SALSOMAGGIORE TETRA PACK THE COLOMER GROUP TONINO LAMBORGHINI TWINERGY UMBERTO CESARI VINI UNICREDIT UNICREDIT GROUP UNIGRÀ UNIPOL UNIQUE ITALIA VALSOIA VICINI ZANOTTI YOOX

FEES

FEES
The registration fee for registrations from companies and institutions is 2,500 euros (plus VAT) to be paid by the start date of the course.

The registration fee for individual registrations is 2,000 euros (plus VAT) to be paid by the start date of the course.

The fee includes attendance at the program, all study material available through the online platform and access to Bologna Business School services, which include: Alma personal wi-fi account, use of Computer Lab PCs, use of study areas and access to the internal gym. A large free car park is available in the school park.

Discounts are available:

for early registrations;
for Business Network companies;
for Alma/BBS and Profingest Alumni;
for groups of at least 3 people.

INTERPROFESSIONAL FUNDS

Alumni and Companies can check the availability of vouchers at the Interprofessional Fund reference:

Fondimpresa – for middle management
Fondo Dirigenti PMI – for managers of industrial SMEs
Fonditalia
Fondirigenti – for managers
Fon.Coop – for Cooperatives

 

REQUIREMENTS

The course is reserved for a maximum of 16-20 participants.

APPLICATION PROCESS

To register, simply download the registration form and send it by email.

FAQs

At the end of the course, a participation certificate is issued (upon reaching 80% of classroom hours).

The documents used in the classroom and any further reading or exercises will be uploaded to our platform, whose credentials will be delivered in the classroom.

Should a group of colleagues wish to participate in the program, it is possible to contact the Program Manager to evaluate an ad hoc participation price.

Our short courses do not require a specific course of study. It is important to have a few years of work experience behind you that can help you, inside the classroom, by bringing real cases dealt with and solutions adopted during your work.

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Eleonora Leporatti Head Of Open Programs

Telefono: +39 051 2090177

Email: openprograms@bbs.unibo.it

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