Riccardo Manzini è attualmente professore ordinario di Logistica, Facility Planning e Ingegneria della Manutenzione presso l’Università di Bologna. È direttore del Food Supply Chain Center, che si occupa di tutte le criticità della supply chain dei prodotti deperibili. Ha fondato la conferenza internazionale Food & Wine Supply Chain, presiedendo la prima edizione nel 2011. Fa parte della Core Faculty della Bologna Business School. Attualmente insegna nell’Executive Master Supply Chain and Operations (corso: Logistics and Supply Chain System).
È direttore del “Warehousing Center” dell’Università di Bologna.
È esperto di movimentazione e stoccaggio dei materiali, soluzioni automatizzate e modelli di ottimizzazione in sistemi produttivi complessi, ingegneria della manutenzione e dell’affidabilità, Industry 5.0.
Membro del Centro Interdipartimentale di Ricerca Industriale CIRI – Applicazioni Avanzate in Ingegneria Meccanica e Tecnologia dei Materiali, http://www.mam.unibo.it/en, Rete Tecnopoli High Tech Regione Emilia Romagna.
Membro del comitato scientifico del programma PHD Mechanics and Advanced Engineering Sciences, https://phd.unibo.it/dimsai/en.
This course focuses on the study of processes required to create value for a final consumer, through the contribution of a network of companies (generally labelled as “supply chain”). Basic as well as more advanced elements of supply chain structure and management, purchasing processes and supplier management will be analysed. Special focus will be devoted to concepts and applications of “digital supply chains.
CORE COURSE – This module delves into logistics and physical material flow management in modern industrial and service industry production systems, through discussion and analysis of problems and technical and managerial solutions to support the manager. Special attention is given to the topics of packaging and wrapping, intra-logistics and automated material handling solutions, management of goods storage systems, and the configuration and management of distribution networks. Topics are declined and discussed with special attention to the issues of digitization and environmental sustainability. The approach is based on the intensive use of exercises, case studies and learning-by-doing.